Direktlänk till inlägg 23 februari 2013

Cheesecake med Oreobotten

Av Anna E - 23 februari 2013 14:05

Här är ett lätt och väldigt gott recept på en lite annorlunda Cheesecake!

Botten
300 g Oreokex
150 g smält smör

Fyllning
3 dl vispgrädde
1 3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
300 g Philadelphiaost
250 g Ricotta

Lägg ett bakplåtspapper och kläm fast på botten i en springform. Skrapa bort fyllningen mellan kexsidorna och mixa kexen med en stavmixer till smulor. Blanda smulorna med det smälta smöret och tryck ut massan på botten av formen. Ställ in i kylen 20 min.

Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Blanda ner ostarna vispa lite till så det blir en tjock smet som fortfarande ska gå att hälla. Häll smeten över kexbotten.

Smält lite choklad över ett vattenbad och ringla över. Ställ i kakan med plastfolie över i frysen 6-8 tim.

Ta fram kakan 30 min innan servering och garnera med exempelvis jordgubbar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna E - 12 mars 2014 22:45

Av Anna E - 25 november 2013 10:47


Saffranskransar en med mandelmassa och en traditionell med russin utan mandel och nötter för nötallergiker. Mandelmassan gör kransen lite saftigare men ett trick för att russinen ska hålla sig saftiga är att blötlägga dem i lite hett vatten ca 5 min...

Av Anna E - 25 november 2013 09:22


Dags att dra igång julstöket i köket! Älskar julen och alla möjligheter till bak, pyssel och att umgås med alla nära och kära! Under dec (vi smygstartar i nov ;)) ska det bakas och göras småkakor, pepparkakor, lussebullar och julgodis. Jag kommer att...

Av Anna E - 8 november 2013 07:11

Den här kladdkakan är verkligen enkel och snabb att göra men blir en liten extra tvist på den vanliga kladdkakan eftersom den är gjord på vit choklad och med ett stänk av citron. Citronen är viktig för balansen då kakan annars lätt blir alldeles för ...

Av Anna E - 6 november 2013 17:00


Dessa mumsiga bullar är från Leila Lindholms recept, jag har dock förenklat receptet något vad avser vaniljkrämen.        Vaniljbullar ca 18 st   1 msk kardemummakärnor 3 dl mjölk 50 g jäst 1½ dl strösock
er ½ tsk salt 150 g mjukt smör 1 äg...

Presentation

Bakbloggen med smaskiga, roliga och goda recept!

Anna heter jag, 28 år sambo och mamma till en liten fantastisk dotter född -13.
Jag fick mitt stora bakintresse från min mormor, därav namnet på bloggen =). Ska försöka delge er enkla men goda recept so

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards