Alla inlägg under februari 2013

Av Anna E - 23 februari 2013 14:05

Här är ett lätt och väldigt gott recept på en lite annorlunda Cheesecake!

Botten
300 g Oreokex
150 g smält smör

Fyllning
3 dl vispgrädde
1 3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
300 g Philadelphiaost
250 g Ricotta

Lägg ett bakplåtspapper och kläm fast på botten i en springform. Skrapa bort fyllningen mellan kexsidorna och mixa kexen med en stavmixer till smulor. Blanda smulorna med det smälta smöret och tryck ut massan på botten av formen. Ställ in i kylen 20 min.

Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Blanda ner ostarna vispa lite till så det blir en tjock smet som fortfarande ska gå att hälla. Häll smeten över kexbotten.

Smält lite choklad över ett vattenbad och ringla över. Ställ i kakan med plastfolie över i frysen 6-8 tim.

Ta fram kakan 30 min innan servering och garnera med exempelvis jordgubbar.

Av Anna E - 17 februari 2013 18:45

Bakade några smarriga blåbärsmuffins idag, de är otroligt enkla och tar ca 10 min att röra ihop. Perfekt till snabba fikan eller om du får gäster oväntat!


200 g (varmluftsugn) i ca 15 min


Ca 12 st.


2 ägg
2 dl socker
150 g smör (smält)
1 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk
0,5-1 dl frysta/färska blåbär


Sätt ugnen på 200 g, ställ lite större formar i en muffinsplåt. Vispa socker och ägg pösigt, rör ner det smälta smöret. Tillsätt vaniljsocker, mjöl blandat med bakpulver blanda med en slickepott. Tillsätt mjölken. Häll därefter ner blåbären (om de är frysta behåller smeten sin ljusa färg annars är det lätt att hela smeten färgas lila/blå) och rör om. Klicka sedan upp smeten i formarna och in i mitten av ugnen i ca 15 min tills de fått fin gyllenbrun färg.


Hoppas det smakar!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Bakbloggen med smaskiga, roliga och goda recept!

Anna heter jag, 28 år sambo och mamma till en liten fantastisk dotter född -13.
Jag fick mitt stora bakintresse från min mormor, därav namnet på bloggen =). Ska försöka delge er enkla men goda recept so

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards