Alla inlägg den 6 november 2013

Av Anna E - 6 november 2013 17:00

Dessa mumsiga bullar är från Leila Lindholms recept, jag har dock förenklat receptet något vad avser vaniljkrämen.

    


Vaniljbullar ca 18 st


1 msk kardemummakärnor 
3 dl mjölk 
50 g jäst 
 dl strösocker 
½ tsk salt 
150 g mjukt smör 
1 ägg, ekologiskt 
12 dl vetemjöl special 


Marsankräm 


Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.


Jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter. 

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela degen i 18 bitar, forma dem till runda bullar och lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite och jäs under en bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.


Sätt ugnen på 200 grader.


Blanda marsnkrämen enligt instruktion på förpackningen och låt stå i kylen. Fyll vaniljkrämen i en spritspåse, stick spritsen i varje bulle och fyll dem med lite vaniljkräm.


Grädda bullarna gyllene imitten av ugnen i 7-8 minuter och låt dem svalna något. Pensla bullarna med smält smör och rulla dem i strösocker, utan att det hamnar strösocker på vaniljkrämen i mitten. 

 

Presentation

Bakbloggen med smaskiga, roliga och goda recept!

Anna heter jag, 28 år sambo och mamma till en liten fantastisk dotter född -13.
Jag fick mitt stora bakintresse från min mormor, därav namnet på bloggen =). Ska försöka delge er enkla men goda recept so

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards